Bilatu
egin zaitez
  • Gure berri
  • Zozketak
  • Eskaintzak
  • Hemeroteka
Bilatu
  • Albisteak
    • Gaiak
      • Aisia
      • Ekonomia
      • Euskara
      • Gizartea
      • Hirigintza
      • Ingurumena
      • Jaiak
      • Kirola
      • Kultura
      • Politika
      • Udala
      • Orokorra
    • Herriak
      • Urretxu
      • Zumarraga
    • Generoak
      • Albisteak
      • Elkarrizketak
      • Erreportajeak
  • Multimedia
    • Argazkiak
    • Bideoak
  • Agenda
  • Aldizkariak
  • Gure atariak
    • Goierriko Hitza
    • Goiberri
    • Goierriko zerbitzuak
    • Iragarki
      laburrak
    • Hitza
  • Interesekoak
    • Hiztegiak
      • Hiztegia.net
      • Elhuyar hiztegia
      • Euskalterm banku terminologikoa
      • UZEI sinonimoak
      • Hiztegi Batua (Euskaltzaindia)
      • Orotariko Hiztegia (Euskaltzaindia)
      • Bostak bat hiztegia
      • Eusko Jaurlaritzaren itzultzaile automatikoa
      • Berria estilo
        liburua
      • ETC – egungo testuen corpusa
      • Hiztegiak gaika
    • Euskara Urretxu eta Zumarragan
  • Nor gara
  • Aniztasun politika
  • Argitalpen politika
  • Pribatutasun politika
  • Cookieak
egin zaitez
  • Gure berri
  • Zozketak
  • Eskaintzak
  • Hemeroteka
Orokorra

Urolako trenbidearen irekieraren 75. urteurrena (072. alea)

Urretxu eta Zumarraga
2001/11/23
Otamotz

           Zumarraga eta Zumaia artean trenbidea eraikitzeko lehenbizikoproiektua Pablo de Alzola ingeniariak aurkeztu zuen 1887an. Bainaproiektu hau eta Urolako bailaran tranbia ezartzeko beste batzuk ezziren aurrera atera.  

           Gipuzkoako Foru Aldundiak, ekimen pribatua trenbidearen eraikuntzanparte hartzeko prest ez zegoela ikusirik, berak egitea erabaki zuen.Hasierako asmoa trenbidea 1924an inauguratzea zen, baina proiektuanegindako aldaketen ondorioz, linea elektrifikatzea adibidez, lanak1926an amaitu ziren. Inaugurazio ekitaldia 1926ko otsailaren 22anizan zen eta bertara Alfonso XIII. Espainiako erregea gonbidatuzuten.

           Trenbideak zituen 36,613 kilometrotan 20 zubi, 29 tunel eta 13geltoki zeuden. Geltokietako eraikinak estilo neoeuskaldunean eginziren, eta haien proiektuen egilea Ramon Kortazar arkitektogipuzkoarra izan zen. Berrogeita hamarreko hamarkadan Olotzagako etaAgiñetako geralekuak eraiki ziren. Hirurogeita hamarrekohamarkadan, berriz, Danona altzari lantegiari zerbitzua emateko,geraleku txiki bat eraiki zen.  

           Gipuzkoako Foru Aldundiak ibilgailu multzo garrantzitsua erosi zuenUrolako trenbidean erabiltzeko. Bidaiariei zerbitzuaeskaintzeko Siemens enpresa alemaniarrari zazpi automotore erosizizkion. Bidaiari kotxeak, berriz, Beasaingo CAFi erosi zizkion.Aldundiak hiru motatako hogei bat bidaiari kotxe erosi zituen.Hauetako hamalau estatu espainiarreko trenbideetan ibili zirenmetalezko lehenbiziko kotxeak izan ziren.   

           Merkantzien zerbitzua egiteko, berriz, hiru automotore eta laurogeibagoi erosi ziren. Inbertsio gabezia kronikoa zela eta, materialmugikor horrek zerbitzuan jarraitu zuen trenbidea itxi arte, kalitatebikaina erakutsiz.        

           Bailarari zerbitzu bikaina eskaintzen bazion ere, Urolakotrenbidea ez zen inoiz negozio ona izan Foru Aldundiarentzat,zazpi urtetan soilik eman zituen baitzituen irabaziak. Merkantziengarraioa oinarrizkoa izan zen Azpeitiko, Azkoitiko, Zumarragako etaLegazpiko industriaren garapenerako, Zumaiako portua haienproduktuentzako irteera eta ikatza ekartzeko gune bikaina baitzen.Baina hirurogeiko hamarkadaren amaieran merkantzien garraioaren tokiaerrepideko garraioak hartu zuen. Hori dela eta, galerak sakondu eginziren, eta, inbertsio gabezia kronikoaren ondorioz linea zaharkituegin zen.     

           1985ean, Foru Aldundiak Eusko Jaurlaritzaren esku utzi zuen Urolakotrenbidea. Honek, 1998an, tren zerbitzuaren ordez autobuszerbitzua ezartzea erabaki zuen. Urola bailarako Udalak etabiztanleen gehiengoa erabakiaren aurka azaldu ziren eta itxierarenaurkako manifestazioak egin ziren. Urolako treneaninterbentore zen Inazio Galdonak gose greba ere egin zuen, baina ezzuen lortu Jaurlaritzak herritarren nahia aintzat hartzea.

                      Egun, Urretxu-Zumarragan burdinbidea bidegorria da. Azpeitikogeltokia, berriz, Trenaren Euskal Museoaren egoitza da. Linearen zatibat, Azpeitia eta Lasao artekoa, berreskuratu egin da turismorakolurrin trenak ibil daitezen. Eusko Tren XXI Plan Estrategikoak Zumaiaeta Azpeitia arteko ibilbidea berriro irekitzeko aukera aurreikustendu. Zati hau irekitzeak turismorako trenak Azpeititik Zumaiaramartxan jartzeko eta merkantziak garraiatzeko aukera emango du.



Goierriko albisteak euskaraz, libre eta kalitatez jaso nahi dituzu? Horretarako zure babesa ezinbestekoa zaigu. Egin zaitez HITZAkide! Zure ekarpenari esker, euskaratik eginda dagoen tokiko informazio profesionala garatzen eta indartzen lagunduko duzu.

Egin HITZAkide

Azken 7 egunetako irakurrienak

1

Alex Gonzalez izango da Urretxuko PSE-EEren alkategaia

2023/03/21
Urretxu
2

Mikel Lizarralde izango da Zumarragako bake epaile berria

2023/03/21
Zumarraga
3

Zumarragako Udalak eta aldundiak bizikletak elektrifikatuko dituzte, 50 euroren truke

2023/03/21
Zumarraga
4

Eitzako erreka aire librera atera eta ingurua urbanizatuko dute

2023/03/22
Zumarraga
5

Martxoan Bertsoako finala bertan behera geratu da

2023/03/24
Urretxu eta Zumarraga
6

Bertsolariak, finalerako prest

2023/03/22
Urretxu eta Zumarraga
  • Goierriko Hitza
  • 943 72 34 08
  • goierri@hitza.eus
  • Iparragirre, 11 20700 – URRETXU
  • Nor gara
  • Aniztasun politika
  • Argitalpen politika
  • Pribatutasun politika
  • Cookieak
Babesleak:
Hasi saioa HITZAkide gisa

Saioa hasten baduzu, HITZAkide izatearen abantailak baliatu ahal izango dituzu.

HITZAkide naiz, baina oraindik ez dut kontua sortu SORTU KONTUA

Zure kontua ongi sortu da.

Hemendik aurrera, zure helbide elektronikoarekin eta pasahitzarekin konektatu ahal zara, HITZAkide izatearen abantaila guztiak baliatzeko.

Sartutako datuak ez dira zuzenak.
Zure kontua berretsi gabe dago.
 
 
 
(Pasahitza ahaztu duzu?)
 
 
SARTU
 
Pasahitz berria ezarri da eta zure helbide elektronikora bidali da.
Sartutako datuak ez dira zuzenak.
 
(Identifikatu)
 
 
 
 
BIDALI
 

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea

HITZAkide izan nahi dut
Aldatu zure pasahitza
Pasa hitza ondo aldatu da.
 
 
 
 
 
 
 
Aldatu
 
Oraindik ez zara HITZAkide?

Tokiko informazioa profesionaltasunez eta euskaraz modu librean kontatzea da gure eginkizuna. Horretarako, zure ekarpena beharrezkoa da, eta ongi maitatzeko modurik zintzoena da HITZAkide egitea.

Gainera, BERRIAlaguna bazara eta HITZAkide egiten bazara, katilu bat oparituko dizugu:

Ezagutu HITZAkide izatearen abantailak eta aukeratu HITZAkide izateko gustuko modalitatea

HITZAkide izan nahi dut

Webgune honek cookie-ak erabiltzen ditu zure nabigazioa errazteko, publizitatea erakusteko eta analisi estatistikoak egiteko.Onartu
Informazio gehiago nahi baduzu, kontsultatu hemen.

Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT